BLOG

UDRŽATEĽNÁ MÓDA A BUDÚCNOSŤ

 

 

Obdobie pandémie, ktoré zažívame v posledných dvoch rokoch prinieslo mnoho negativity takmer vo všetkých oblastiach, no na fast fashion malo na podiv práve pozitívny vplyv. Spomalila totiž konzum vo svete módy a priniesla miernu stagnáciu v oblasti nakupovania lacného oblečenia. Aj napriek tomu, že predaje sa presunuli z „off-line“ sveta do „online“ , boli neporovnateľne nižšie. Teraz, keď sa svet pomaly otvára a my sa učíme žiť v nových podmienkach, túžime sa znova socializovať a chodiť na miesta, kam sme dlhšie nemohli. K socializácii samozrejme patrí ruka v ruke aj túžba po tom, znova sa začať obliekať a stretávať s ľuďmi.

 

Stagnácia nakupovania oblečenia počas posledného obdobia však bola aj vhodným obdobím na  zamyslenie sa a zhodnotenie dôsledkov toho, ako sa obliekame. Móda, a najmä rýchla móda, má na našu planétu, ale aj na spoločnosť stále obrovský vplyv.

 

 

 

 

V predošlom článku na našom blogu „Udržateľnosť v móde a problémy o ktorých nemožno mlčať“ (ak si nestihol prečítať – pozri článok tu) sme chceli  poukázať a upriamiť pozornosť na katastrofálne dopady, ktoré módny priemysel má. Dnes sa však chceme zamerať na to, akú budúcnosť môžeme v obliekaní a móde vidieť a hlavne, ako ju môžeme spoločnosť zmeniť.

 

Podľa American Chemical Society sa od roku 2000 módna výroba zdvojnásobila a pravdepodobne sa do roku 2050 až trojnásobí. Výroba polyesteru, ktorý sa používa v oveľa lacnejšej fast - fashion móde, ako aj na voľný čas, sa za posledných 50 rokov zvýšila deväťnásobne. Bohužiaľ ďalším smutným faktom je, že 20 percent oblečenia v USA sa nikdy nenosí, v Británii je to až 50 percent. Online nákupy, dostupné vo dne i v noci, uľahčili impulzívny nákup a vrátenie tovaru. Častokrát sa preto deje, že si oblečenie kúpime, pretože ho vidíme online, no neskôr ho nenosíme. Priemerný spotrebiteľ dnes nakúpi o 60 percent viac ako v roku 2000 a oblečenie využíva o polovicu času menej.

 

 

Mladšie generácie sú pri výbere módy opatrnejšie, čo znamená, že by mohli byť tými, ktorí povedú zmenu k udržateľnej móde. Je to spôsobené najmä tým, že sa narodili do sveta, kde sú klimatické a environmentálne zmeny tak výrazné, že ich začíname cítiť na vlastnej koži (rozsiahle požiare v roku 2021, globálne otepľovanie atď). Rozprávajú o nich preto viac, hlasnejšie a častejšie. Chcú ochrániť svet a prostredie, v ktorom plánujú žiť ešte desiatky rokov. Aj tu je cesta k lepšej budúcnosti – informácia a zdieľanie medzi sebou. Učme sa navzájom, rozprávajme sa a vymieňajme si informácie.

 

 

 

 

Čo nás teda v budúcnosti módy čaká a na čo sa zamerať?

 

1. Udržateľnosť ako základ všetkého

 

Fast - fashion, ktorá bola populárna pre svoju schopnosť rýchlo a lacno reprodukovať všetko, čo sa dá pokladať za oblečenie, je na ústupe v prospech slow fashion kúskov, ktoré sú ekologickejšie a navrhnuté tak, aby vydržali dlhšie. Takmer 50% maloobchodníkov v reťazcoch s lacnou a nekvalitnou módou zaznamenalo nedávny pokles nákupov zákazníkov, pretože spotrebitelia hľadajú značky, ktoré zaujímajú stanovisko k životnému prostrediu. Výskum ukazuje, že 88% spotrebiteľov chce, aby im značky pomáhali byť šetrnejšie k životnému prostrediu. Napriek svojim krokom má móda ešte veľmi dlhú cestu pred sebou a zmena môže nastať len tam kde je aj dopyt, nie len ponuka. Rastie množstvo udržateľných módnych značiek a ich inovatívne postupy sú medzi maloobchodníkmi stále bežnejšie, hľadajte a zdieľajte preto značky, ktoré sú lokálne a v súlade s prírodou. Vyhýbajte sa e-shopom, ktoré síce na prvý pohľad vyzerajú ako slovenské, no ich produkty sú len ďalším dovozom zo susedných krajín ako je napr. Poľsko a prezentované sú ako niečo, čo je štýlové a „fashion“.  Pravda je však často úplne inde.

 

 

2. Personalizácia – „jeden pre všetkých“ na ústupe

 

Značky sa postupne viac začínajú zaujímať o svojich zákazníkov a heslo „jeden pre všetkých“ sa dostáva do úzadia. Chcú tvoriť kúsky, ktoré sú špecifické pre konkrétneho spotrebiteľa, prípadne komunikujú výnimočnosť daného kúsku prostredníctvom personalizovaných odkazov, čím tiež prispievajú k udržateľnosti v móde. Pocit, že niektorý kúsok oblečenia bol vyrobený „len pre nás“ nám dodáva pocit jedinečnosti a sme tak viac motivovaný si oblečenie vážiť a venovať mu dostatočnú starostlivosť, aby sme ho mohli čo najdlhšie nosiť.

 

 

3. Digitalizácia & Dáta

 

Prechod nakupovania do online priestoru má mnoho výhod a aj keď v oblasti módy sme sa prispôsobili veľmi rýchlo, ešte stále je často online nákup oblečenia sklamaním. Vplyv digitalizácie je však na módnom trhu tak veľký, že budeme nútení sa prispôsobiť. Obchodné domy sa postupne dostanú do úzadia a až 80% nákupov sa presunie do online priestoru. Kľúčom pre nás, ako zodpovedných spotrebiteľov je teda naučiť sa nakupovať online správne. Dajte si pozor na to, z akých e-shopov svoje oblečenie nakupujete, overte si jeho pôvod, no najmä pôvod a zloženie oblečenia. Premyslite si každý nákup predtým ako podľahnete masívnym online zľavám a zaujímajte sa o materiály. To, že je niečo lacné, naozaj nie je všetko. Digitalizácia sa však v budúcnosti zameriava aj iným pozitívnym smerom a to sú dáta. Módny priemysel tak už nechŕli čokoľvek, no používa údaje na pochopenie preferencií zákazníkov, sledovanie ich nákupného správania a vytváranie produktov, ktoré zodpovedajú ich potrebám. Budúcnosť módy je založená na dátach: využitím údajov o spotrebiteľských trendoch môžu značky vytvárať kúsky, ktoré si zákazníci s najväčšou pravdepodobnosťou kúpia a neprodukovať tak produkty, o ktoré nie je záujem. Venujte tak dve-tri minúty času a ak nakupujete od lokálnych značiek, nechajte im spätnú väzbu, pomôžete tak dobrej veci.

 

 

 

 

4. Jednoduchosť

 

Mnoho módnych značiek zvyklo vytvárať až osem kolekcií ročne. Výsledkom bol preplnený trh, zvyšujúci sa stres a nátlak na spotrebiteľa a položky, ktoré sa v obchodoch objavovali mesiace predtým, ako boli zákazníci pripravení ich nosiť. Napríklad plavky vo februári a zimné oblečenie v auguste. Častokrát ste si teda kúpili niečo na zimu v letných výpredajoch, len preto, že to bolo lacné a v konečnom dôsledku ste na to v zime aj zabudli. Nový posun v móde však v najbližších rokoch nastane najmä v objeme kolekcií a meniacich sa trendov a vrátime sa späť v čase - ku dvom kolekciách ročne: jar/leto a jeseň/zima.  Zjednodušenie módy šetrí peniaze a životné prostredie. Zjednodušia sa aj samotné módne trendy. Mnoho ľudí pracuje v dohľadnej dobe z domova a dištancuje sa od spoločnosti. Módne značky preto zmiernili svoj štýl v prospech pohodlného oblečenia. Budúcnosť módy sa zameria na zákazníkov a poskytovanie inovatívnych skúseností. Priemysel sa neustále vyvíja, ale zmeny v budúcnosti vytvoria udržateľnejšie, na zákazníka zamerané a efektívne odvetvie.

 

 

5. Recyklácia

 

Existuje už niekoľko značiek, ktoré sa vážne zaoberajú otázkou spotreby zdrojov a recyklácie obrovského množstva odpadu, ktoré módny priemysel generuje každý rok. Táto téma je však nesmierne zložitá a ešte stále pomerne náročná na spracovanie. Nestačí totiž používať na výrobu recyklované materiály, ale aj hotový výrobok musí byť na konci svojej životnosti recyklovateľný. Niektoré spoločnosti už dnes, vyrábajú obuv z recyklovaných materiálov, ako sú plastové a gumové pneumatiky, aby zmiernili účinky 300 miliónov párov obuvi vyhodených každý rok. K tomu, aby sa módny priemysel mohol zamerať na recykláciu textilu, ktorý je takmer zo 100% recyklovateľný, musí vyriešiť mnoho výziev, najmä v oblasti samotnej produkcie. Je zrejmé, že priemysel sa chystá vyvinúť nové procesy recyklácie textilu - aj preto, že to čoskoro bude vyžadovať zákon. My ako zákazníci, sa však už dnes môžeme zamerať na preferovanie recyklovaných materiálov a napomôcť tak k rýchlejšej zmene v priemysle a produkcii.

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Ing. Jaroslava Gondová