BLOG

Čo znamená udržateľná móda?

 

 

Väčšina veľkých hráčov, nie len v módnom priemysle sa dnes zhoduje na tom, že naša moderná spoločnosť sa musí rozvíjať udržateľnejším spôsobom. Ako bolo v posledných dňoch avizované, naša planéta žije na ekologický dlh v roku 2021 už v máji. Znamená to, že spoločnosť vyčerpala všetky prírodné zdroje, ktoré Zem stihne vyrobiť za jeden celý rok už o 7 mesiacov skôr. Od mája 2021 si tak začíname požičiavať budúce zdroje od Zeme, aby naše hospodárstvo mohlo fungovať v súčasnosti. Správať sa udržateľne nezahŕňa, len recyklovanie odpadu, na čo sme dnes už vo väčšine rodín zvyknutý, ale práve učiť sa správne nakupovať. Nakupovať nie len kozmetické či hygienické potreby, ktoré sú vyrábané z ekologickejších surovín, ale v neposlednom rade aj práve oblečenie, obuv a doplnky.

 

Priemerný Slovák si za rok kúpi približne 13 kg oblečenia a iného textilu, čo za jeden rok znamená pri priemernom počte obyvateľov na Slovensku až niečo okolo 67 000 ton. Oblečenie je väčšinou práve z reťazcov „fash fashion“ alebo rýchlej módy, kedy za jedno tričko zaplatíte v priemere okolo 2-3 eur, využijete ho počas maximálne jednej sezóny a o mesiac, dva ho nahradíte novým. Naučiť sa správať udržateľne práve v oblasti módy znamená, rozmýšľať nad kvalitou a trvanlivosťou oblečenia, ktoré kupujeme a uprednostniť kvalitu nad kvantitou. Nahradiť 5 lacných nekvalitných „fast fashion“ tričiek, ktoré stratia na hodnote už po týždni, práve jedným, ktoré stojí viac, no vydrží oveľa dlhšie znamená správať sa udržateľne. Ak by sme tak urobili, znížili by sme tak odpad z odevného priemyslu až niekoľko násobne už za jeden jediný rok.

 

Pamätajte – „Tričko by malo stáť viac ako vaša ranná káva.“

 

 

 

Poďme ale späť k tomu, čo teda naozaj znamená „udržateľná móda“. Trvalo udržateľnú módu možno definovať ako oblečenie, obuv a doplnky, ktoré sa vyrábajú, predávajú a používajú najudržateľnejším možným spôsobom, berúc do úvahy environmentálne aj sociálno-ekonomické aspekty. V praxi to znamená nepretržitú prácu na zlepšovaní všetkých etáp životného cyklu produktu, od návrhu, výroby surovín, skladovania, marketingu a konečného predaja, až po použitie, opätovné použitie, opravu, prerobenie a recykláciu produktu a jeho komponentov. Z hľadiska životného prostredia by cieľom malo byť minimalizovanie akýchkoľvek nežiaducich účinkov životného cyklu na životné prostredie:

 

a) zabezpečením efektívneho a šetrného využívania prírodných zdrojov (voda, energia, pôda, zvieratá, rastliny, ekosystémy, atď)

b) výber obnoviteľných zdrojov energie (veterná, slnečná atď.) v každej fáze výroby

c) maximalizácia opráv, prerábok, opätovného použitia a recyklácie produktu a jeho komponentov

d) zabezpečenie adekvátnych pracovných a sociálno-ekonomických podmienok pre pracovníkov v teréne, v továrňach a obchodoch zosúladením s dobrou etikou, najlepšou praxou a medzinárodnými kódexmi správania a ich neustále zlepšovanie

 

Na Slovensku sa udržateľná móda rozmáha stále viac a viac a na trhu máme hneď niekoľko slovenských a lokálnych značiek, ktoré pri výrobe dodržiavajú podmienky udržateľnej módy a ochrany životného prostredia.  Na lokálny trh sa snažia priniesť práve produkty, ktoré pracujú s udržateľnými materiálmi a označujú sa ako „slow fashion“, čo znamená, že sa aj v oblasti marketingu orientujú zväčša na lokálnych zákazníkov, v malom udržateľnom množstve a nevyznačujú sa meniacim sa dizajnom a podliehaním módnym výstrelkom. Produkty lokálnych „slow fashion“ značiek sú typické práve jednoduchším, jemnejším a elegantnejším dizajnom, ktorý nestratí svoju štýlovosť už po ukončení prvej sezóny.

 

 

 

 

 

„Greenwashing“

 

Téma udržateľnosti a zodpovednejšieho správania sa čoraz viac dostáva do pozornosti verejnosti. Všetko, čo je “ekologické, eko, bio a udržateľné” je v kurze a predáva. Treba si však dať pozor, či sú tieto tvrdenia predajcov naozaj pravdivé a stoja na reálnych základoch. Hovoriť o tom, ako sú produkty „udržateľné a ekologické“ je často terčom kritiky u mnohých predajcov, ktorý sa snažia svoje produkty len trocha „prikrášliť“ aby mal zákazník pocit, že kupuje naozajstnú hodnotu.  Často to ale nemusí byť tak. Posledne som v rádiu počula dokonca o „udržateľnom kakau“, čo ma naozaj primalo k myšlienke zamyslieť sa viac nad tým, čo znamená skutočný „greenwashing“.

 

Známe fashion značky sa snažia presvedčiť svojich zákazníkov, že pre ochranu životného prostredia robia mnoho no v skutočnosti je pravda niekde úplne inde. Zväčša ide len o marketingovú stratégiu a kamufláž na vylepšenie imidžu a predaja. Firmy používajú tvrdenia a fakty, ktoré buď nie sú úplne pravdivé alebo je možné ich overiť len ťažko. Pri selektovaní rôznych informácií a marketingových ťahov sa preto odporúčame sústrediť na nasledovné:

 

1. Materiál na prvom mieste – pri nákupe nového produktu si overte, aké materiály značka používa. Organické, recyklované materiály, bez pesticídov často využívajú už existujúci materiál, len ho inak spracujú a to je práve znakom udržateľnosti. Typické materiály ako obyčajná bavlna, vlna, polyester sa nepovažujú za organické materiály. Rozdiel je tak často na prvý pohľad veľmi málo badateľný v jednom prídavku. Odporúčame preto vždy overiť zloženie a materiál a dôkladne čítať visačky.

 

2. Eliminácia módnych trendov – udržateľné značky sa často vyhýbajú tzv. módnym výstrelkom a hitom a snažia sa svoje produkty vyrábať len v obmedzenom množstve, aby neprodukovali nadbytočný odevný odpad. Len v máloktorých prípadoch sa pri „slow fashion“ značkách stretnete s výraznými dizajnmi alebo neustále sa meniacimi novinkami, väčšinou sa jedná o jemný, elegantný dizajn, ktorý ma potenciál udržať si svoju štýlovosť a „šmrnc“ oveľa dlhšie. Mnohí z výrobcov často produkty šijú len na zákazku.

 

3. Etické podmienky - dodržiavanie etického kódexu pre zamestnancov, ktorí pracujú v bezpečných podmienkach a sú za svoju prácu primerane zaplatení.

 

 

 

 

Pre transparentnosť informácií je potrebné si všetky informácie a poskytované tvrdenia aj patrične overiť a mať možnosť zákazníkovi poskytnúť miesto, kde sa o tom môže presvedčiť. Na to zväčša slúžia práve certifikáty, ktoré sú pre danú značku alebo ich dodávateľa vydané. Asi najdôležitejšie certifikáty, ktoré sa spájajú s udržateľnou módou sú certifikáty: Fairtrade, GOTS, Bluesign. Certifikát Fairtrade označuje, že spoločnosť sa riadi etickými cieľmi a spravodlivými pracovnými podmienkami. Žiadna práca detí, otroctvo. GOTS je medzinárodný štandard, ktorý je zárukou ekologickej a etickej výroby. V súčasnosti je získanie tohto certifikátu náročnejšie. Výrobca musí dodržiavať nielen zásady fair trade, ale aj prísnu kontrolu výroby z ekologického hľadiska. Kontroluje sa výrobný proces od semienka cez pestovanie a textilné spracovanie až po samotnú distribúciu, či boli dodržané všetky podmienky.

 

Všetky produkty od našej Značky SAVE ME sa vyznačujú práve týmito certifikátmi:

 

 

  

 

Viac informácií o nich sa môžete dozvedieť na:

 

https://global-standard.org/

https://www.peta.org/

https://www.fairwear.org/

 

 

prestať nakupovať zo dňa na deň nie je cieľom udržateľnej módy. Cieľom je zodpovedný prístup k oblečeniu. Zodpovedné a premyslené nakupovanie a zodpovedný prístup k veciam, ktoré si kúpime a aj následná starostlivosť. Predtým, ako si vyberiete tričko v nízkej cene v niektorom z veľkých reťazcov, sa najprv zamyslite, či naozaj danú vec potrebujete, ale hlavne, čo všetko stojí za výrobou takého trička. 

 

Platí tu len jedno zlaté pravidlo - "Menej je niekedy viac."